Új Csíkszerda bemutató a láthatáron – George F. Root: The Pilgrim Fathers

Az elmúlt években hallhattuk már a Csíkszerdát kortárs szerzők műveit, népdalfeldolgozásokat, kora barokk oratóriumokat énekelni, koncertjeiken gyakran dolgoznak együtt hangszeres zenészekkel, és az improvizációs hangzás mindig jellegzetes eleme az előadásaiknak. A decemberi koncert apropóján Tóth Árpád karnaggyal beszélgettünk a darabról és az előkészületekről.

TI: George Frederick Root neve és The Pilgrim Fathers című kantátája talán kevésbé cseng ismerősen a magyar közönség számára. Miért pont erre a darabra esett a választásod, és általában, amikor egy bizonyos mű bekerül a Csíkszerda repertoárjába, milyen szempontokat mérlegelsz a kiválasztásánál?

TÁ: Az első félévben általában írott anyagokat éneklünk, és a második félévben szoktunk nagyobb hangsúlyt fektetni az improvizatívabb kísérletezős munkára. A kórushoz épp csatlakozott ÚjCsíkok így egy ellenőrizhetőbb munkafolyamat során tudnak integrálódni, ezalatt sok kórustételt kell megtanulni, felvételeket hallgatni, szólamokat begyakorolni. A hagyományos művekkel való munka és ez az erőteljes zenei tréning természetesen a RégiCsíkoknak is nagyon fontos gyakorlóterep. A munkafolyamat során pedig az írott darabokat nyilván átalakítjuk valahogy.

Másrészről mindenképpen olyan művet szerettem volna választani, ami ismeretlen Magyarországon. A The Pilgrim Fathers-t valószínűleg még Európában sem mutatták be, de a szerző sem erről a művéről ismert. George Frederick Root amerikai romantikus zeneszerző, aki főleg népénekeket, katonai himnuszokat, patrióta dalokat írt és egyházi zeneszerző tevékenysége is jelentős, nagyon sok korált komponált, amelyekben továbbvitte a puritán hagyományokat. Ide illeszkedik ez a nyilvánvalóan hálaadási darab is a zarándokatyákról. Egyetlen kiadása ismert (1854, New York), amit egy könyvtáros szkennelt be, és közkincsként 2013 óta elérhető az inteneten. De hiába is keressük, The Pilgrim Fathers felvételt még a Youtube-on sem fogunk találni.

További fontos szempont volt még, hogy olyan sajátos művet válasszak, ahol a főhős nem egy szólista, és így a közönségnek nem egyetlen személlyel kell azonosulnia, hanem a szerző megpróbál egy egész közösséget főszereplővé tenni. Jó példa erre Muszorgszkijtól a Borisz Godunov is, amelyben a címszereplő helyett szintén a kórus az igazi főszereplő, és a sok-sok kórustételen keresztül a szerző az orosz nép, az orosz lélek állapotát próbálja meg bemutatni. Ugyanígy van ez a The Pilgrim Fathers esetében, a darab jó kétharmad részében a kórus énekel, nagyon kevés szóló szerep van, és azok is teljesen arctalanok, nevük sincs igazából, legfeljebb annyi, hogy Kapitány, és tulajdonképpen csak kompozíciós funkciójuk van a darabban. A főhős valójában a kórus.

 

TI: Milyen különlegességet érdemes megemlíteni a darabról, ami igazán alkalmassá teszi arra, hogy a Csíkszerda előadásában hangozzék el?

TÁ: Igazából ez egy ízig-vérig romantikus mű, Schumann-nal egy időszakban íródott, és ekkortájt kezdett el kibontakozni egy olyan tendencia, hogy egyre-másra műkedvelő énekkarok alakultak Európában. Liszt már írt néhány olyan művet, amiket kifejezetten ezeknek a kórusoknak szánt, de a folyamat kezdetén még nagyon kevés ilyen tipikus „community” darab született. A közösségi éneklésnek egy máig ható új formája volt születőben, ami arról szólt, és szól mind a mai napig, hogy nem kell zenész legyél ahhoz, hogy részt vegyél benne. Ha összehasonlításul a romantikus operákat nézzük, akkor kiderül, hogy például Verdi operáit nem lehetne amatőr együttesekkel előadni, teljesen lehetetlen vállalkozás lenne. Vagy sokat gondolkodtam Schumanntól Az Éden és a Péri (Das Paradies und die Peri) darabon, ami kifejezetten érdekes lehetett volna a Csíkszerda előadásában, de elképesztően nagy zenekari apparátust igényelne.  A The Pilgrim Fathers viszont az első olyan művek egyike, ami – a szólamvezetéseket, az egész együtthangzás közérthetőségét, vagy a hangszeres kíséret egyszerűségét tekinve is – tipikusan azért született, hogy egy közösség kifejezetten amatőr kórusa elénekelje. Több száz kottát átböngészve találtam rá erre a műre, ami – mondhatni – arra hivatott, hogy a jelenleg 140 tagú Csíkszerda kórus elénekelje.

TI: Milyen újdonságokra számíthat a közönség a koncerteken?

TÁ: Folyamatosan konzultálok színpadi mozgással foglalkozó kollégákkal, és bár még nem körvonalazódtak teljesen az elképzelések, de valószínűleg e téren a nézők számíthatnak újdonságokra.

A mozgás mellett, ami más lesz, mint a megszokott, az a kórus hangzása. Nagyon sok jól éneklő ÚjCsík érkezett idén, és többen vagyunk, mint eddig, illetve a zenei anyag is más, mondhatjuk kevésbé árnyalt, mint amiket előzőleg, például a Carissimi daraboktól megszokhattunk. Sokkal tömörebben szól az egész kórus, mint eddig bármikor. Nagyon erőteljes zenei alapunk van, karakteres tételek állnak egymással szemben, kifejezetten színpadi zenéről van szó, és ehhez egy eléggé vicces hangszerelést társítunk. Az írott darabot pedig megint kiegészítjük improvizációs effektekkel, amik épp most alakulnak. A munkafolyamat azon pontján járunk, amikor már megvannak a stabil keretek, és már elkezdtünk kísérletezni az átvezető részek improvizatívabb anyagaival.

Szintén újdonság lesz idén, hogy nem fordítottuk le a darabot, eredeti nyelven, angolul énekeljük, és így is nagyon érthető lesz, ami történik. A magyar szöveggel ugyan sokkal könnyebb bevonni a közönséget, de az angol nyelv dallama, puha hangzása kifejezetten felerősíti a tételek zeneiségét. A gyakorlás során külön hangsúlyt helyeztünk a megfelelő kiejtés begyakorlására.

A szövegkönyvet viszont magyarul fogjuk közreadni, hasonlóan ahhoz, ahogy régebben a romantikus operák előadásakor az ősbemutatók előtt, a jeggyel együtt megvették a nézők a librettót is, és a közönség már előre tudta, hogy mikor mi fog történni. Előreláthatólag már a regisztrációval együtt közzétesszük a szövegkönyvet, amit a nézők – a koncertre készülődvén – odahaza átolvashatnak.

Várunk szeretettel minden érdeklődőt!

TI: Köszönjük a beszélgetést!

 

A fotókat Gábor Sára készítette a 2014. november 19-i Csíkszerda próbán.

A koncertek időpontjai: 2014. december 12-13-14.

Részletekért kövesd a Csíkszerdát a Facebookon.

Itt lehet hozzászólni !